فروشگاه درویش خان

دف، دایره، دایره زنگی

دف، دایره، دایره زنگی

دف، دایره، دایره زنگی برای بررسی و آشنایی با این ساز ها با ما همراه باشید.

دف از سازهای کوبه ای است که در ساخت آن از چوب، پوست و فلز استفاده می شود. کمانه یا بدنه ی این ساز دایره ای شکل و قطر دهانه ی آن حدود ۶۰ سانتی متر است. در طول جدارِ داخلیِ کمانه، در فواصل معین، حلقه هایی فلزی نصب شده اند و بر یک طرف دهانه پوست کشیده شده است.
این ساز را هنگام نواختن به طور عمودی، کمی مایل به سمت چپ بدن با دو دست می گیرند و با انگشت های هر دو دست به سطح پوست ضربه می زنند. دف علاوه بر استفاده در آیین های خاص عرفانی، امروزه در همراهی با سازهای دیگر و گروه نوازی نیز بسیار به کار می رود. بیشتر وزن دف بر روی دست چپ قرار می گیرد و با فشردن انگشت شست دست راست بر روی کمانه سنگینی ساز را متعادل می سازند.

کمانه

طوقه ی چوبی دور دف را کمانه می گویند و ضخامت آن از طرف دهانه ی پوست دار حدود ۲ تا ۳ میلی متر و از طرف دهانه ی باز حدود یک و نیم سانتی متر، و عرض آن حدود ۶ سانتی متر است.

شستی

روی کمانه از طرف دهانه ی باز، فرو رفتگی کوچکی ایجاد می کنند که محل استقرار انگشت شست دست چپ است و در ثابت نگه داشتن دف بر روی دست موثر است.

پوست

برای دف از پوست کهنه ی گوسفند، بز یا آهو که ضخامت آن در تمام نقاط یکسان است استفاده می شود.

گل میخ

برای محکم کردنِ پوست دف بر روی کمانه، پوست را در جدار بیرونی کمانه با میخ های سرتخت (شبیه پونز) مهار می کنند که به آنها «گل میخ» می گویند.

فروشگاه

با مراجعه به فروشگاه درویش خان میتوانید انواع دف، دایره، دایره زنگی،پوست،گل میخ،شستی،کمانه وانواع ساز های دیگه را مشاهده و مقایسه نمایید.همچنین مفتخریم مجموعه کاملی از کتاب های آموزشی،کمک آموزشی،نت و آواز های زیبا را برای شما عزیزان به ارمغان بیاوریم.